عرضه و تقاضا در اقتصاد

Wiki Article

وی ادامه میدهد: البته نمیتوان گفت که تولید این نوع مسکن هیچ تاثیری ندارد ممکن است یک بخشی از این مسکن با تقاضاها همخوانی داشته باشد اما عموما این همخوانی درصدی زیادی نیست. مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با همشهریآنلاین، ثبت نام بالای متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن را نشان دهنده تقاضای بالای خرید مسکن میداند و معتقد است باید دولت به این تقاضا پاسخ دهد. محمدی تصریح کرد: طبق قانون بازار اوراق بهادار، بالاترین مرجع بازار سرمایه، شورای عالی بورس است که زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی است و وزیر اقتصاد، رئیس شورای عالی بورس است. از سوی دیگر رئیس شورای عالی بورس، وزیر اقتصاد است و در صورت اجراشدن این طرح، وزیر اقتصاد به عنوان رئیس شورای بورس نمیتواند پاسخگوی سهامداری باشد که وزارت صمت بر کالای آن، قیمتگذاری کرده است. در طرح مذکور، اختیاراتی به وزارت صمت محول خواهد شد که به دلیل ایجاد تداخل در مسئولیتها و اختیارات شورا، مشکلاتی را برای بازار سرمایه ایجاد خواهد کرد.


درواقع این امکان ایجاد خواهد شد که به قیمت از دست دادن بازارهای صادراتی، اشباع بازار داخل در کوتاه مدت که به طور حتم قابل تداوم نیز نخواهد بود، صورت پذیرد. آثار برنامه های مسکن روی تعادل بازار و قیمت ها عمدتا دراز مدت و میان مدت خود را نشان خواهند داد و در کوتاه مدت نمی توان انتظار داشت بازار به تعادل برسد. قلی خسروی ادامه می دهد: البته باید این موضوع را هم مدنظر داشت که با یک طرح آن هم در کوتاه مدت نمی توان مشکلات این حوزه را برطرف کرد. وی ادامه می دهد: در مسکن ملی مانند مسکن مهر همخوانی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد. طرف عرضه اگرچه از ماراتن رشد قیمتها سود برده اما در عین حال با بلوکه شدن دارایی خود مواجه شده است. این دو عامل بر قیمت یک کالا یا دارایی مثل اوراق بهادار تاثیرگذار هستند. این اجازه می دهد تا هر دو قیمت درخت کریسمس و مقدار فروخته شده از درختان کریسمس افزایش یابد. استقبال میلیونی مردم از این طرح کار دولت را سختتر کرده است و باید هرچه سریعتر اقدامات لازم و برنامهریزیهای دقیق و مناسب جهت آغاز ساخت واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن از امسال آغاز شود.


برخی کارشناسان معتقدند با وعده های دولت در خصوص تولید مسکن و آغاز ارائه تسهیلات به این واحدهای مسکونی می توان پیش بینی کرد قیمت مسکن تا حدودی کاهش یابد که البته این کاهش به صورت فوری رخ نخواهد داد. قیمت تعادل قیمتی است که در آن تولید کننده می تواند تمام واحدهای مورد نظر خود را به فروش برساند و خریدار می تواند تمام واحدهای مورد نیازش را بخرد، همچنین قیمت پاکسازی بازار نامیده می شود. اگر درآمد مصرف کننده سقوط کند چه اتفاقی برای تقاضا وی می افتد؟ این که دامن زدن بیش از حد به کنترل تورم، ارز و دستمزدها، بدون توجه به مسایل بنیادین و ساختاری تعیین کننده آنها، ممکن است به جای درمان، ضربه بیشتری بر کارکردها و پیکره اقتصاد ملی بزند. جذابیت فروش سبب می­شود که افراد بیشتری اقدام به فروش سهم خود کنند، بدین ترتیب فشار عرضه شروع به افزایش می­کند. مقداری از یک کالا که خریداران بابت آن هزینهی بیشتری میپردازند، کمتر است زیرا همانطور که قیمت یک کالا بالاتر میرود، « هزینه فرصت » (Opportunity Cost) خرید آن هم بالتبع بالاتر میرود. من این قوانین را به طور کامل توضیح نخواهم داد، اما خلاصه از آن را ارائه خواهم کرد.


بنابراین تا حل نشدن این موضوع احتمالا بازار سرمایه به آن واکنش منفی نشان خواهد داد. نکته جالب اینجاست که لزومی ندارد قیمت یک کالا با ارزش آن برابر باشد! تا اینجای کار با مفهوم کلی عرضه و تقاضا در اقتصاد آشنا شدیم. بگذارید نگاهی دقیقتر به قانون تقاضا و قانون عرضه بیاندازیم. دلار نیما روز گذشته توانست پس از مدتها به بالای ۲۶هزار تومان برسد که سیگنال مثبتی برای بازار سرمایه خواهد بود تا پس از انتظار زیاد، نیما خود را به فردوسی نزدیک کند. دغدغههای اجتماعی و سیاسی در زمینه توزیع و دسترسی به آب مانند تامین نیازهای اساسی، امنیت غذایی و حفاظت محیط زیست موجبات دیگری را برای ناکارآمدی نهاد بازار رقابتی (کالاهای خصوصی) برای مدیریت آب، فراهم کرده است. همشهری آنلاین- خدیجه نوروزی: دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجاند. قبل از اینکه به کاربرد این قوانین بر روی تریدینگ بپردازیم، بیایید این مفاهیم را از نظر منبع اصلی آن یعنی قوانین کلاسیک اقتصاد، بررسی کنیم.


اگر قیمت پایین بیاید، خریدار از آن کالا تعداد زیادی میخرد؛ در نتیجه، تولیدکننده تعداد تولیداتش را کم میکند و دوباره عدم تطابق به وجود میآید. چون هنوز فاصله زیادی بین عرضه و تقاضا وجود دارد. عوامل زیادی وجود دارد که بر تقاضای ارزهای دیجیتال تاثیر میگذارد. قیمت کالاها و خدمات مختلف به میزان تقاضای این محصولات و کمبود یا در دسترس بودن سریع محصولات بستگی دارد. تقاضا به این اشاره دارد که چه مقدار (از نظر کمی) از یک محصول یا خدمات مورد تقاضای خریداران است. تقاضا به این معنی است که چه مقدار از آن کالا ، کالا ، کالا یا خدمات ، مصرف کنندگان مایل و قادر به خرید با قیمت خاص هستند. همچنین اگر قرار بر نظارت است، وظیفه آن برعهده وزارت اقتصاد، شورای عالی بورس و… است. با این حال، وزارت صمت و کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنان پیگیر تصویب این طرح در صحن علنی هستند.



اگر شما این مقاله here را تحسین می کنید، مایلید اطلاعات بیشتری در مورد عرضه و تقاضا بدست آورید به سایت ما مراجعه کنید.

Report this wiki page